måndag 24 oktober 2011

Äta bör man annars...

Idag åt jag lunch kl.14.30!
Jag gick emot allt jag brukar förespråka och lät stressen gå före energiintaget.


Resultatet:

  • irriterad
  • ofokuserad
  • ännu mera stressad
Kul att fundera över vad jag utsatte min kropp för: 
  • muskelnedbrytning
  • svajigt blodsocker
  • kortisolutsöndring
Inte så kul... Jag har dock varit exemplarisk ikväll!

Har du mycket att göra  i morgon?
Prioritera maten så kommer det att gå MYCKET bättre...

Testa att under en vecka äta var tredje timme under din vakna del av dygnet.
Frukost, mellanmål, lunch, middag, mellanmål, kvällsmål.
Jag utlovar stor förändring i prestationsförmåga och humör och du kommer inte att vilja sluta!

Självklarheter säger du kanske?
Är det självklart så gör du det säkert redan... Eller?


5 livsmedel jag måste få promota: 

5. Broccoli: 
Ät den rå med lite naturell yoghurt på, kokt till potatis och pannbiffar, i en wok eller min favorit som mos ihop med blomkål.
Broccoli kan bl.a. skydda mot cancer genom sitt höga innehåll av C-vitamin och andra antioxidanter, betakaroten och fibrer.

4. Avokado:
Som dipp i form av Guacamole, istället för smör på mackan ihop med lite flingsalt, med räkor eller i en Kesobandning ihop med bönor.
Avokadons höga Omega 3-innehåll bidrar till att förhindra rynkor, förbättra hjärnkapaciteten och lindra smärta i exempelvis leder. Den höga E-vitaminhalten är bra för huden.

3. Krossade linfrön:
Linfrön innehåller fleromättat fett, proteiner, fibrer och mineraler. Perfekt att ha i muslin, i gröten eller varför inte i pannkakor?

2. Jordgubbar:
Tänker inte förolämpa dig med förslag på användningsområden. Mycket rika på antioxidanter och ofattbart goda...

1. Kesella!
Ingen tvekan där...
Ingen i min omgivning har kunnat undgå att jag har en viss förkärlek till denna produkt...
Jag har under de senaste 10 åren ätit i snitt 3 förpackningar/dag. Detta innebär lite drygt 2,7 ton Kesella! Varför undrar du?
Ett otal användningsområden samt ett högt proteininnehåll säger jag.
  • Blanda den med ProViva och få en mycket proteinrik yoghurt
  • Använd den som kall sås eller dip med kryddor eller vitlök i
  • Gör drickyoghurt på den med lightsaft och vatten
  • Gör vaniljsås på den
  • Blanda i lätt frysta bär i den och få en efterrätt
Jag skulle kunna hålla på en bra stund till men nu ska jag gå och ta en Kesella med jordgubbar. 




1 kommentar: